Корпоративната социална отговорност в България се развива
Г-жо Шалапатова, разкажете ни за вашата организация, с какво се занимава, какви осъществени проекти имате през последните години?
Фондация “За Нашите Деца” остава вярна на своята мисия да не допуска нито едно българско дете да расте в социален дом. За нас е много важно да продължим работата в подкрепа на семейства, така че те да не изоставят своите деца поради проблеми свързани с бедност, безработица, отчаяние или социална изолация. За миналата година малко над 160 новородени останаха с родните си семейства и не бяха изоставени в институция благодарение на нашата намеса, тази година само за първите 6 месеца спасихме 120 деца от живот в дом.
Продължаваме и нашето развитие по програмата за приемна грижа – търсим алтернативно семейство за деца, които вече живеят в социален дом или за които усилията да подкрепим родните семейства не са дали нужния резултат. Почти всеки в България вече знае какво е приемна грижа, но много по-малко са хората, които са готови да станат приемни родители – доназа го и проучване на Алфа Рисърч, поръчано от нашата фондация. Това показва колко много работа ни предстои. В момента подкрепяме 31 приемни семейства с 28 настанени деца. Зад тези цифри стоят огромно количество работа, енергия, знание и опит. Разбира се, изключително важно е и сътрудничеството на нашите екипи с Отделите по закрила на детето, с които заедно работим.
Освен тези основни акценти на работата ни през последните 2 години, бих искала да спомена и един нестандартен за България проект, който реализирахме в същия период благодарение на финансиране от фондация ОАК. Проектът се казва „Защитени деца в сигурни семейства“. Това беше проектът за изработване на насоки, с които родителите и близките на детето да направим така, че то да се чувства сигурно, обичано, харесвано, гордо с постиженията си. Новаторското тук бе от една страна в начина на създаване на насоките – допитахме се освен до родители и експерти, но и до деца от осиновителни, приемни и родни семейства за това какво ги кара да се чувстват сигурни и защитени у дома. От друга страна това беше иновационен проект в преодоляването на традиционните нагласи на българските родители, че с появата на детето в нашето семейство ние вече сме готови и можем да бъдем успешни родители и не е нужна намеса от външни хора за семейството. В този проект активно участваха и представители на различни държавни институции, така че всички ние намерихме през диалога формулата като изследвахме това, което се случва като добра практика в семействата, като изследвахме положителните преживявания на децата от семейната среда – така извлякохме насоките. Изработихме приказки, чрез които родителите и децата да говорят на тема „безопасност и сигурност“ у дома.
Кои са най-успешните ви проекти до момента? Искате ли да изкажете благодарност на някого, за това, че ви е помогнал при успешното им осъществяване?
Една изключително успешна инициатива за мен беше Вечер на Добродетелите – традиционното ни благотворително събитие, което миналата година се проведе под патронажа на Кристалина Георгиева. Бих желала да й благодаря за това, че тя прегърна идеята на фондация “За Нашите Деца” за създаването на една Детска къща, едно защитено пространство, в което да осигуряваме семейна грижа за новородени и деца до 7 годишна възраст, за които има риск да попаднат в домовете за бебета. Благодаря, както на госпожа Георгиева, така и на всички дарители за доверието и съпричастността към тази кауза – всички те казаха “да” на намирането на модерно решение за децата в риск от изоставяне и техните семейства. Радваме се, че вълната от приятели и съмишленици на тази инициатива прерасна и в привличането на партньори в лицето на Мол София. Екипът на Мол София се ангажира с това тази година да инициира своя благотворителна кампания в резултат от която с набраните средства ние реално да построим “Детска къща”, да не разчитаме на по-неудачен вариант, какъвто би бил да използваме стара сграда или да наемем къща.
Бих искала да добавя и моята благодарност към екипа на Нова телевизия, който преди две години ни подкрепи с това да спрем много тревожната тенденция с висок брой изоставяния на новородени в Пловдив. С финансиране от медията ние успяхме да създадем специализирани стаи в родилни отделения в Пловдив за емоционална и психологическа подкрепа към родилки, които са в много сериозна криза и възнамеряват да изоставят новороденото си дете, защото те са изключително сами и неподкрепени. В много кризисен момент тази инвестиция даде изключително добър резултат и днес благодарение на поддържащото финансиране от Министерството на труда и социалната политика вече имаме един устойчив център, който активно работи с всички родилни отделения на територията на Пловдив и реално ежемесечно предотвратява изоставянето на минимум 2 бебета.
Няма да пропусна да благодаря и на всички, които подкрепят нашата програма за приемна грижа. Изключително важно е тази програма да продължава, а това е възможно благодарение на финансовата подкрепа на компании като Каргил, Компас и Орифлейм, както и международната агенция по приемна грижа Кор Асетс. За програмата по приемна грижа, фондация “За Нашите Деца” получава финансиране и от Министерството на труда и социалната политика и си сътрудничи със столична община и община Пловдив. Изключително сме благодарни и на тях.
Ако за някой това е един много дълъг списък на хора и институции, които ни оказват подкрепа, веднага ще кажа, че за да спасим едно новородено от изоставяне, за да намерим приемни родители за дете, чието семейство е в дълбока криза, за да открием и подготвим осиновители за дете, което вече години наред живее в социален дом, е нужна енергията на много хора, нужно е всички ние да обединим усилията си. Качествената промяна в живота на всички тези деца и семейства са резултат не само от високия професионализъм на екипа на фондацията, но и от доверието на нашите партньори.
С какво се занимавате в момента, коя е последната ви активна кампания/проект?
Активната кампания на фондация “За Нашите Деца” в момента е кампанията “Дано”. Това е една кампания, с която бихме желали да стимулираме всеки българин да демонстрира своята солидарност към бъдещето, което всички ние чертаем за нашите деца. Ежегодно близо 2000 деца в риск постъпват в социалните домове в страната. Повечето от тях прекарват години там, а е известно, че дори и 3 месеца престой в институция оказват изключително пагубен ефект върху развитието им. С кампанията “Дано” ние каним всеки, който пожелае да стане част от промяната за тези деца, да го направи като подкрепи нашите усилия да намерим семейства за тях. С тази инициатива бихме искали по един нетрадиционен начин да накараме българите да променят традиционните си нагласи към дарителството, да се замислят над това, че децата имат нужда от нас всеки ден, не само по празници или при кризи. А ако обединим усилията си – и най-малкия принос се превръща в нещо голямо – това е и слогана на кампанията “Когато сме много, и малкото е много”. Именно редовното даряване на малки суми, но от много хора, според нас е много добър начин да бъде подпомогната работата и усилията на неправителствените организации да променят живота на хиляди деца и семейства към по-добро.
Какви бъдещи проекти планирате?
Най-вълнуващия проект, пред който сме изправени това е строежа и откриването на “Детска къща”. Много се радваме че в лицето на Мол София ние имаме изключително сериозен партньор. Разчитаме и на подкрепа на Столична община, защото без тях тази идея няма да се случи. Но аз знам че нашата мотивация е толкова силна, че нищо няма да ни спре и ще осъществим успешно и този проект.
Какво за вас е корпоративната социална отговорност и как предвиждате, че ще се развие в България?
Корпоративната социална отговорност вече не е нова концепция в България. Преди 10 години на едно обучение по темата в Лондон си пожелах и българският корпоративен сектор да настигне Великобритания, където социалната отговорност се проявява изключително активно.
Според мен това може да се случи, защото корпоративната социална отговорност в България се развива – в личния ми контакт, а и на редица форуми и конкурси аз вече виждам и чувам разбирането на лидери от бизнеса за това как те се чувстват отговорни, наблюдавам например как все по-рядко корпоративният сектор инвестира в социалните домове и за сметка на това търси по-добри формули, за да се подпомогне благосъстоянието на българските деца.
За мен корпоративна социална отговорност е например инициативата на Бизнес Парк София да приеме възможността фондация “За Нашите Деца” да се помещава в тяхно офисно пространство безвъзмездно в подкрепа на нашата мисия. Според мен това е показателен жест към неправителствена организация като нашата, това е една модерна форма на подкрепа и съпричастност.
С какво смятате, че можете да допринесете за развитието и популяризирането на корпоративната социална отговорност в България?
С възможността, която предоставяме на всяка компания и на всеки отделен човек да стане част от промяната в съдбата на децата и семействата, които се нуждаят от помощ по много по-ефективен и качествено нов начин. За нас сътрудничеството с представители на корпоративния сектор не е еднопосочен акт, а е градивно преживяване и за двете страни. Често с компании консултират с нас своите стратегии за социална отговорност, което ни прави много щастливи, защото така срещаме гледните си точки за най-добрия начин, по който да допринесем за детското благосъстояние в България.
Всяка година имаме поне една кампания, с която популяризираме различни благородни каузи и насърчаваме и корпоративния сектор, и обществото като цяло да бъде отговорно и да подкрепя промяната към по-добро. Винаги залагаме много на популяризиране на резултатите от всяка наша инициатива, за да може да е споделено удовлетворението от това, че нашият общ принос дава резултат както в живота на деца и семейства в риск, така и в обществото.
Постоянно комуникираме с корпоративния сектор, срещаме се с различни компании и обсъждаме с тях различни възможности за партньорство. Благодарение на сътрудничеството ни с всеки наш партньор от бизнеса, заедно постигаме много добри резултати, променяме много съдби и стотици семейни истории завършват с щастлив край.
Какво ви вдъхновява в ежедневната ви работа?
Вдъхновява ме това, което виждам в очите на децата, които сме извели от дом и на които сме помогнали да отидат в приемно семейство. Тяхната усмивка е нещото, което постоянно ме зарежда с енергия.
Вдъхновява ме екипът, с който работя, нестихващият ентусиазъм на моите колеги.
Вдъхновяват ме и всички хора, който подават ръка на фондацията – сред тях има еврокомисари, министри, политици, хора от корпоративните среди, журналисти, музиканти, творци и много други. Въпреки че тяхната основна професионална мисия е друга, те са съпричастни към това, което прави нашата организация и така проявяват своята отговорност към бъдещето на българските деца.
Вдъхновяват ме медиите, които се интересуват от градивното в нашата работа със своята професионална отговорност съпреживяват успехите ни.
Вдъхновяват ме хората с ново мислене, които възприемат всяко едно дете като една уникална вселена, дете, което има равни права и заслужава равни шансове за живот.
Вдъхновява ме и моето семейство, което ме подкрепя, моите деца.
Вдъхновяват ме и красотата и хармонията в живота ни – те ми дават сили да преодолявам предизвикателствата в работата.
За какво мечтаете и искате да промените в България?
Мечтая си всеки човек в България да започне да цени децата като мислещи, като самостоятелни хора. Мечтая си никой да не наранява дете, да няма социални домове и българските деца да растат в сигурна семейна среда. Много бих искала българите да бъдем по-толерантни към различните деца и да ги приемаме като всички останали.
Мечтая си ние българите като общество да поемем отговорност за пътя на развитие и бъдещето, което чертаем за нашите деца. И най-вече – да разберем, че промяната зависи от всеки от нас.
Мечтая си хората да вярват на отговорни и професионални организации като нашата, да подкрепят нашата работа и мисия да защитаваме интереса на децата по прозрачен, морален и отговорен начин. Мечтая си да няма деца и семейства, които живеят в бедност и изолация!
Интервюто подготви Десислава Тодорова, Главен редактор на CSR Bulgaria