• Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
CSR - Порталът за Корпоративна Социална отговорност.
  • Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
  • Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
  • Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
Общ характер
CSR News 24.11.2011

Оповестяване на корпоративната социална отговорност онлайн се превръща в приоритет на компаниите

Допускаме, че компанията е напълно прозрачна за своя КСО начин на функциониране и не се търси създаване на рекламна визия, а цели да запознае субектите, с които си комуникира или тези, с които евентуално ще си комуникира с начина си на работа.

В нашето съвремие най-удобният, най-ефективният и най-икономичният начин, за да се направи това, е чрез предоставяне на информация във виртуалното пространство на интернет. Изповядвайки тези виждания за първи път през 2007 година, Институтът за икономическа политика (ИИП), София, бе партньор по програмата “Партньори за финансова стабилност”, Варшава, и участва в изследване на практиките за разкриване на КСО онлайн от страна на 40-те водещи компании по пазарна капитализация в България (последвайте линка, за да можете да ставните сегашните и предходни резултати). Сега четири години по-късно ИИП с помощта на участниците в обучителния студентски семинар „Бизнесът и обществото – ръка за ръка. Практики за корпоративна социална отговорност и връзки с инвеститорите в България” предприе подобна, но далеч по-скромна по мащаби инициатива.

В следващите няколко реда ще ви представим резултати от прегледа на интернет страниците на 18 публични компании в България. Всичките избрани компании в извадката са включени в индекса на Софийската фондова борса BG40, а 12 от тях попадат и в индекса SOFIX.

Методологията поставя изисквания за разкриваната информация в три основни категории на КСО – Корпоративно управление, Политика по опазване на околната среда и Социална политика. Всяка от категориите е съставена от пет критерия, които биват анализирани.

Прегледът на корпоративната интернет страница започва с проверка за наличието на отделен доклад, обединяващ в себе си разкриване на информация в трите области: екология, социална сфера и корпоративно управление. Както и през 2007 година, така и сега все още малко компании са възприели модела да представят информацията си чрез такъв обединяващ документ. От разгледаните 18 компании, едва 3 разполагат с такъв доклад.

Изследването обръща внимание и на това дали информацията в разглежданите три категории е представяна директно на интернет страницата или в концепцията на Годишния доклад. Презумпцията е, че със същото съдържание Годишният доклад е разпространяван до заинтересованите лица и в хартиен вариант.

Както и през 2007 година, така и сега по категорията Корпоративно управление се представя най-много информация, а петте й отделни компонента са:

1. Детайли за структурата на управление;

2. Функциониране в съответствие с Кодекса за Корпоративно управление;

3. Информация за годишния одит;

4. Политика за правата на акционерите

5. Наличие на вътрешен етичен кодекс.

Преди четири години първият компонент е най-добре представен на корпоративните интернет страници и по него информация изнасят 55% от 40-те компании, докато в наши дни по него разкриват данни 14 от 18-те компании или 77.8%. През 2011 година обаче най-много компании дават информация по компонент 4 общо 15 компании, докато през 2007 година бройката е 10 или 25%. Резултатите по всички компоненти към ноември 2011 за 18-те компании може да видите на графика 1:

 

Графика 1: Резултати в категорията Корпоративно управление

Разкриването на информация по отношение и на втората категория Политика по опазване на околната среда също е със значително по-добри проценти сред 18-те компании, изследвани през 2011 година. Петте компоненти на категорията са:

1. Придържане към индустриално-специфични, национални и /или международни наредби, свързани с опазването на околната среда;

2. Имена на експертите отговорни за дейностите във връзка с опазване на околната среда;

3. Разход на енергия и вода;

4. Ефективно използване на отпадъци и остатъчни материали;

5. Верига за доставки и опазване на околната среда.

 

Забелязва се сходство по отношение на първия компонент и корпоративните интернет страници са най-благосклонни за представяне на информация за придържане към индустриално-специфични и/или международни наредби, както през 2007 година, така и сега. Тогава изследването показва, че по този критерий са дали информация 7 компании, а сега техният брой е 10 при по-малката извадка от 18 единици. Както и преди четири години, така и сега компаниите най-ревностно пазят в тайна имената на хората, с които се свързва следването на определени екологични норми. Много често причината е, че тези от тях, на които дейността им не застрашава непосредствено околната среда предпочитат да останат пасивни в това отношение с цел икономия на средства. Представянето на 18-те по всички компонентите от категория Политика по опазване на околната среда може да видите на графика 2:

Графика 2: Резултати в категорията Политика по опазване на околната среда

По отношение на социалната политика според корпоративните интернет страници все по-често става практика компаниите да се обвързват със спонсорски програми и програми за подкрепа на определени общности, както и с последващото обучение и повишаване на квалификациите на своите служители. Петте компонента, по които може да се представи информация в тази категория са следните:

1. Придържане към индустриално-специфични, национални и/или международни норедби, свързани с човешките права и правата на сулжителите;

2. Наличие на спонсорски програми и програми в подкрепа на определени общности;

3. Фирмена политика за обучение на персонала и политики за поощряване на работниците;

4. Здравна политика и политика по безопасност;

5. Политика по заетостта.

През 2007 година компаниите, които представят информация по втория компонент от категория Социална политика са най-много – 6, също както и сега, но вече са 10. По компоненти 1 и 3 пък през 2007 година резултатите са едва съответно 3 и 4 компании, докато в момента общо на 9 корпоративни интернет страници вече е достъпна тази информация. Виж графика 3:

Графика 3: Резултати в категорията Социална политика

 

 

6
Ивайло Захариев ще раздава подаръци за КоледаИвайло Захариев ще раздава подаръци за Коледа24.11.2011
Каритас България проведе Национална конференция за доброволчеството26.11.2011

Подобни публикации

Общ характер

Вече са известни най-големите корпоративни дарители на България за 2010г.

Български дарителски форум 16.12.2010
Общ характер

Зеленият път на участниците в първия Green Innovation Forum

Dnevnik 11.11.2010
Общ характер

Проведе се първата бизнес закуска със социална тематика в гр. Габрово

CSR News 03.10.2011
Общ характер

Изграждане на детски лагер в с. Якимово

ЗАЕДНО 26.05.2013
Последни стаии
  • Филип Морис България отново е най-добър работодател в страната
    Филип Морис България отново е най-добър работодател в страната
  • Близо 2.5 млн. лева дарения събра до момента “Българската Коледа”
    Близо 2.5 млн. лева дарения събра до момента “Българската Коледа”
  • 4700 ученици и студенти зададоха над 500 въпроса в петото издание на програмата #YouthEmpowered
    4700 ученици и студенти зададоха над 500 въпроса в петото издание на програмата #YouthEmpowered
  • „Чудната градина“ – мястото, където трудът и подкрепата раждат богата реколта
    „Чудната градина“ – мястото, където трудът и подкрепата раждат богата реколта
  • Нов Комплекс за ранно детско развитие в София ще помага на над 1000 деца и семейства годишно
    Нов Комплекс за ранно детско развитие в София ще помага на над 1000 деца и семейства годишно

CSR България

CSR Bulgaria е първата българска специализирана мрежа за корпоративна социална отговорност (КСО), която изгражда трайна връзка между нуждите и ресурсите на обществото и бизнеса.

Общи условия

Поверителност

Полезни връзки

FAQ

Контакти

2022 © CSR Bulgaria. Всички права запазени.