Отговорният бизнес разчита и е зависим от информирани и отговорни потребители
Тя включва вътрешнофирмени обучения на служители в два основни модула: „Отговорният потребител“ и „Правата на потребителя“, разработени от специалисти в областта. Компаниите, включили се в програмата, имат свободата изберат различни начини за провеждане на обученията, прилагайки креативни решения, ролеви игри, измерване на знанията, както и да почерпят опит от колеги, които вече са преминали по този път.
Част от културата на работа на Българската мрежа е споделено да обогатява и развива добри практики, за да може всяка новоприсъединила се компания да се възползва и успешно да провежда проектите на организацията.
В рамките на тазгодишното издание на „ Отговорният избор“, в края на юли, беше проведено обучение от модула „Правата на потребителя“ за служители на Овергаз, която е един от инициаторите на програмата, а през следващия месец такива предстоят във Филип Морис България, Солвей Соди и EY България. Преди тях компаниите КонтурГлобал Марица Изток, Софарма и ТехноЛогика също организираха дни, посветени на „Отговорният избор“, които се приеха с интерес и положителна обратна връзка от участниците.
„Участието в проекта „Отговорният избор“ дава възможност на всеки от нас да си припомни, че нашите ежедневни решения в полза на един или друг търговец, нашият глас и информиран избор са в състояние да доведат до промяна на целия пазар. А колкото повече хора осъзнаят тази своя „сила“, толкова по-близо сме до желания резултат. След участието ми в проекта вече съм „въоръжена“ с повече знания и увереност да отстоявам правата си и да пресичам нелоялните търговски практики“, смята Гергана Петровска, участник в обучението от Овергаз Мрежи.
С програмата „Отговорният избор“ Българската мрежа на Глобалния договор на ООН цели, чрез прозрачност в отговорното производство и предлагане от страна на компаниите, да покаже на потребителите, че със своите постъпки и покупки те имат силата да променят производствените практики, да управляват „модата”, налагана от рекламодателите и да възпитават култура на анти-консумеризъм у себе си и младите хора. И вече успява, според мненията на вече участвали служители:
„Наше задължение е да упражняваме правата си на потребители, за да бъдем активни граждани, а не пасивно-оплакващи се от несправедливите ситуациите индивиди“, споделя Христианна Милкова, участник в обучението от Овергаз Мрежи.
Началото й бе дадено през 2015 г. от 6 компании -инициатори – Овергаз Инк., Софарма АД, ТехноЛогика ЕАД, КонтурГлобал Марица Изток АД, ВУЗФ и Мобилтел АД, с участието на изпълнителния директор на Глобалния договор на ООН, г-н Георг Кел. В следващите издания е планирано да се добавят и развият темите за информираният потребител, за фирмата като потребител, за ролята на подвеждащата реклама и гражданското образование.