• Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
CSR - Порталът за Корпоративна Социална отговорност.
  • Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
  • Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
  • Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
Полезно
БЦНП 10.10.2014

Що е то процентен механизъм?

Родината на процентния механизъм е Западна Европа. Идеята за този модел се ражда в далечното минало, когато е имало нужда да бъдат разрешени проблеми, настъпили след отделянето на църквата от държавата. “Процентното законодателство” е трябвало да осигури специален, неполитически начин да се спонсорира католическата църква. В Източна Европа идеята на механизма била да окаже подкрепа на така наречената „социална сфера”, която се доминира от неправителствени организации. 

Процентният механизъм помага за развитие на гражданското общество, защото:

 

 

  • дава правото на данъкоплатеца да реши за каква кауза да бъдат използвани част от данъците, които плаща на държавата.
  • снабдява НПО с допълнителни ресурси;
  • подпомага обществото да опознае „третия сектор” и да се ангажира със значими каузи
  • подобрява комуникационните умения на организациите.

 

Процесът е двустранен – механизмът помага на обществото да се образова относно ролята и значението на НПО, но в същото време мотивира организациите да осъществяват контакт с хората. Освен това моделът може да послужи за осигуряване на децентрализирана и деполитизирана подкрепа на дейности, които са в полза на обществото.

Всеки, който плаща данъците си, може да посочи за какво иска да бъдат използвани дадените от него средства, при условие, че ги плати в предвидените срокове. Понятието „данъкоплатец” включва всички местни жители, съответно и чуждестранни граждани, които дължат плащането на данъци в страната. Всички те имат право да се възползват от процентния модел.

В Унгария средствата обикновено се дават на НПО, но  1% от тях могат да отиват при църквата или публични институции. Неправителствените организации трябва да отговарят на определени критерии, за да получат финансиране по линия на процентния механизъм:

 

  • Организацията трябва да осъществява обществено полезни дейности в продължение на поне от една година (без прекъсване);
  • Организацията трябва да е била регистрирана поне две години преди да кандидатства за финансиране по процентния модел;
  • Организацията не трябва да има неплатени публични задължения;
  • Организацията трябва да има регистриран офис в Унгария;
  • Организацията трябва да защитава интересите на унгарското общество и на обществото на унгарците, които живеят в чужбина.

 

Процентният механизъм вече е изиграл голяма роля в повишаването на чувството за самосъзнание и активното участие на гражданите в социалния живот. Данъкоплатците, които се възползват от процентния модел, нарастват с всяка изминала година. Моделът е помогнал и за увеличаване на познанията сред обществото относно социалния сектор, което е ключова характеристика за неговото бъдещо развитие. По този начин, освен че се събират средства, се повишава отговорността, прозрачността и надеждността на нестопанския сектор. 

Според критиците на процентния механизъм по този начин не може да се създаде филантропна култура. Това се дължи на факта, че този модел не струва нищо на данъкоплатеца, освен времето и усилието, нужни, за да бъде направено дарението. Тъй като плащането на данъци е социално задължение, то не може да бъде смятано за доброволен избор, направен от индивида.


***********


Настоящата статия е част от поредица публикации, посветени на темата „Механизъм за финансиране на гражданските организации от държавата: защо, как и кой?“, подготвени в рамките на проект „Партньорство  в стратегии и действие“, изпълняван от Български център за нестопанско право в партньорство с Фондация ПАЦЕП.


Проект „Партньорство в стратегии и действия“ се реализира с финансовата подкрепа на Конфедерация Швейцария чрез Фонд за реформи, свързани с участието на гражданското общество.


Автор: Кристина Петкова

 

Методическа и експертна подкрепа в избора на материали за изследване, подготовка на текстовете и редакция на статиите от поредицата – Георги Генчев

1
Празник на празните опаковки в Морската градинаПразник на празните опаковки в Морската градина06.10.2014
Велопоход и театър на открито за деца и родители10.10.2014Велопоход и театър на открито за деца и родители

Подобни публикации

Полезно

Публични фондове – инструмент за финансиране на НПО

БЦНП 29.08.2014
Полезно

Как да избера най-удобната форма на моята Неправителствена организация?

Pravatami.bg 06.11.2013
Полезно

“СТАНИ БОГАТ“ за граждански организации

БЦНП 17.07.2014
Полезно

Пример за управление: Българо-Швейцарската програма за сътрудничество

БЦНП 16.08.2014
Последни стаии
  • Филип Морис България отново е най-добър работодател в страната
    Филип Морис България отново е най-добър работодател в страната
  • Близо 2.5 млн. лева дарения събра до момента “Българската Коледа”
    Близо 2.5 млн. лева дарения събра до момента “Българската Коледа”
  • 4700 ученици и студенти зададоха над 500 въпроса в петото издание на програмата #YouthEmpowered
    4700 ученици и студенти зададоха над 500 въпроса в петото издание на програмата #YouthEmpowered
  • „Чудната градина“ – мястото, където трудът и подкрепата раждат богата реколта
    „Чудната градина“ – мястото, където трудът и подкрепата раждат богата реколта
  • Нов Комплекс за ранно детско развитие в София ще помага на над 1000 деца и семейства годишно
    Нов Комплекс за ранно детско развитие в София ще помага на над 1000 деца и семейства годишно

CSR България

CSR Bulgaria е първата българска специализирана мрежа за корпоративна социална отговорност (КСО), която изгражда трайна връзка между нуждите и ресурсите на обществото и бизнеса.

Общи условия

Поверителност

Полезни връзки

FAQ

Контакти

2022 © CSR Bulgaria. Всички права запазени.