
Всеки трети българин у нас има близък или приятел в чужбина
Проучването, поръчано от неправителствената организация за българи, завърнали се от чужбина „Тук-Там“ и изпълнено от първата независима маркетингова агенция у нас ТНС ББСС също показва, че едва 15% от населението на България има намерение да напусне страната за по-продължителен период от време. Данните бяха оповестени от Мариела Вачева и Жоро Пенчев, членове на УС на „Тук-Там“, заедно с регионалния директор на агенцията Марчела Абрашева.
Според представителната извадка за страната, българите навън все по-често контактуват със семейството и приятели си, прибират се у нас по време на отпуск и инвестират заработените пари в българската икономика. След отварянето на границите през 2007-ма година и влизането на страната ни в ЕС, движението от и към България се е повишило и можем да говорим за позитивна нагласа сред близките и приятелите ни, които са решили да се развиват извън рамките на държавата ни.
Къде живеят българите в чужбина? (в проценти)
Мариела Вачева: „Всеки трети от нас има приятел навън и ние не оставаме безразлични към този факт. ¾ от приятелите ни в чужбина работят и ние имаме за цел да покажем на тези хора, че тук също има възможности за работа, за развитие, за живот. С това изследване ние поставяме основа на още по-задълбочена работа по нашите проекти като форум „Кариера в България. Защо не?“ и BG Careers Fair UK&Germany– кариерни форуми за българи в чужбина.“.
Марчела Абрашева: „Фактът, че има повече мобилност на българските граждани е много показателен. Тук не можем да говорим за емиграция, а за отваряне на възможностите и за глобализиране на българската общност. Виждаме как нашите приятели и роднини в чужбина се връщат у нас все по-често, инвестират заработените си пари в българската икономика и подпомагат средата ни тук дори от разстояние.“
Друг позитивен фактор е дигитализирането на комуникацията между българите и техните близки в чужбина, като Skype е предпочитан начин пред телефона. Всеки четвърти българин пък се свързва с приятелите си посредством социални мрежи и платформи, което е показателно за пенетрацията на смарт услугите в България.
Колко често се прибират българите от чужбина? (в проценти)