Възпитаваме доверие и буден “мусаленски” дух в обществото
Какво е за вас като компания корпоративната социална отговорност?
Корпоративната социална отговорност като термин се въведе последните 5-6 години, като последните 3 особено навлезе в аспект доклади, популяризиране, изследване, стандарти, процедури и пр. За нас обаче КСО е много повече от всичко това. Още от самото начало корпоративната социална отговорност си върви ръка за ръка с дейността на компанията, на нея не се гледа като на нещо отделно и привнесено, а като част от естествения процес на развитие на компанията. Имаме дългосрочна инициатива, която датира от самото създаване на компанията преди 13 години. Тя представлява конкурс по програмиране, който в своята история включва над 1000 участници. Състезанието се казва CodeIT и е насочено към добавяне на стойност в образователния процес на младите таланти по информатика. В последствие вече разширихме дейността си с още много проекти. Така че за нас КСО е част от корпоративната ни политика и е нещо, което постоянно разширяваме като спектър на влияние и като естество на инициативи. Търсим различни варианти да бъдем полезни – както ние, така и служителите ни.
А какви типове инициативи обхващате все повече?
Бих ги маркирала като три вертикали – околна среда, образование и социални инициативи. От гледна точка на околната среда – много преди да има процедури и желание за сертифициране, следваме добри зелени практики – залесяване, почистване, облагородяване на средата. Може да ви се струват стандартни, но когато се правят с желание, те имат ефект. Образователните инициативи ,освен CodeIT (www.codeit.bg), включват – Академия за ИТ Лидери, портал за алгоритми Инфоман, Национална кампания за популяризиране на софтуерната индустрия сред ученици и студенти в България и др. Инициативи с подчертан социален елемент започнахме да правим през последните 5 години. Свързани са със събиране на дрехи, организиране на вътрешно-фирмени благотворителни турнири (покер, билярд, канадска борба и др.), дарения на техника и др. Със събраните суми от турнирите сме водили деца лишени от родителска грижа на кино, на театър, дарявали сме средства на болни деца, за приемни семейства. Абсолютно винаги следим активността да има обратна връзка и да дадем нещо, от което бенефициентът наистина има нужда.
Значи инициативата и идеята обикновено идва от служителите ви?
Абсолютно двупосочно е – от компанията към служителите и от служителите към компанията. Много добра колаборация има в това отношение. Служителите много често дават идеи – имаме една огромна таблица с хрумки, която осъществяваме една по една.
Смятате ли, че като българска компания, която толкова изявено развива КСО практики, това е ваше конкурентно предимство?
Със сигурност инициативите ОТ и ЗА служителите и широката технологична експертиза са конкурентно предимство – ние сме предпочитано място за стаж на много ученици и студенти. „Мусала Софт“ успява да опази „човешкото лице“ на компанията, да прави общи неща заедно с колегите, да развиваме емоцията и т.нар. „мусаленски дух“. Той е нашата запазена марка и го възпитаваме всячески. Имаме много вътрешнофирмени обучения за служителите – каним външни лектори, развиваме се всестранно и винаги се стремим да има баланс между работата и личния живот. Наистина, работи се много, но и се забавляваме много. Когато добавим стойност в това забавление с нещо полезно – някоя инициатива, която е свързана с реална полезност – тогава нещата се получават най-добре. Скоро направихме над 30 къщички за птици и ги монтирахме в площта около хижа в Рила. Винаги се грижим да възпитаваме приключенското, авантюристичното, човек да умее да види детайла, да се грижи за средата около себе си, а не да робува на свръхконсуматорското мислене.
Какви цели на компанията постигате чрез своята КСО политика и практики?
Основната цел, която постигаме, особено с образователната си инициатива, е да развиваме отношението на подрастващите към ИТ сферата и точните науки. Това, което правим от години, е национална кампания по училища и университети из цяла България. Участват лидери и мениджъри на проекти, колеги, които са на високи позиции и тяхното време е изключително ценно. Компанията е преценила, че можем да отделим от техния ресурс и да разкажат за възможностите за развитие и реализация в софтуерната индустрия. Важното е да се генерира интерес и на децата да се каже, „Аз преди 5 години бях като вас и вие след 5 години може да сте като мен. А защо не и по-високо!“. Средната възраст на служителите ни в момента е 26-27 години. Имаме ръководители на екип, които са на 24 години. Това са хора, които управляват проекти и менажират. Стремим се да подействаме с личен пример и да докажем нагледно, че най-важна е личната мотивация. Целта е младите хора да видят смисъл в професионалната реализация на родна територия и да открият възможности за образование, работа в научна и бизнес атмосфера именно в България. Затова и много учебни заведения, научни и образователни институции са наши партньори – Българска академия на Науките, Профилирани гимназии, Софийски университет, Технически университет – София, Университетите в Пловдив, Русе, Бургас, Варна и др.
Какви са стъпките, по които се осъществява КСО политиката ви? И какви са конкретните ви практики?
КСО политиките се генерират от нрава на фирмата, от енергията… Имаме група Green/Good Musala, в която участва и изпълнителният ни директор Елена Маринова. В нея се включват непрекъснато хора от компанията, обменят се идеи и предложения. Идеите се генерират неформално, обсъждат се и заедно се решава какво да предприемем. Важно е не само един да повярва, а цялата група да го направи. Мусала Софт в момента се състои от над 200 служители. Важното е, че всеки един колега знае към кого да се обърне във всеки един момент – професионален въпрос, предложение за работната среда, проект за развитие на корпоративната и социална отговорност или др. Има отворена система на комуникация вътре в компанията, която е много полезна, както в работния процес, така и за лични каузи.
Какви ресурси са нужни, за да реализирате една кампания?
Първото и най-важно е идеята. След това няколко души обмисляме как би могла да се реализира тя чисто практически. Преценяваме дали има нужда от средства и всички детайли се обсъждат, намисляме си дата и действаме. Двама – трима души в компанията се занимаваме с това. Времеемко и енергоемко е – човек трябва да ври и кипи в желанието си да случва доброто по оптимално най-ефективен начин. Много често екипа се увеличава и нещата се случват още по лесно. Държим се като мускетари: „Един за всички. Всички за един.“
Когато при вас постъпи кауза от неправителствена организация, например, за да я приемете и припознаете като своя, трябва ли да отговаря на някакви конкретни изисквания и какви са те?
Да, трябва. Имаме свои изисквания. Подкрепяме предимно инициативи в областта на информационните технологии – национален конкурс на Министерство на образованието, национален отбор по информатика на България, регионално ИТ състезание, олимпиада или др. Както казах, това са инициативите, които приоритетно подкрепяме… E, винаги има изключения.
Търсите ли партньорство с неправителствения сектор? Той може ли да бъде дългосрочен партньор на бизнеса и конкретно на вашата компания?
Работим директно с много учебни заведения и браншови организации, включваме се в събития за кариерно развитие. Елена Маринова, президент и съдружник в “Мусала Софт”, е член на УС на Българската асоциация по информационни технологии, член на борда на Фондация Еврика, член на борда на Алумни Асоциацията на Стопански Факултет на Софийски Университет, ментор в Eleven, Launchub и “Заедно в час”. Колеги участват в технологични конференции и споделят знание, партнираме си успешно и участваме във вдъхновяващи събития на младежки организации – Обединени идеи за България и др.
Как идентифицирате заинтересованите си страни и съответно каква комуникация поддържате с тях? По какъв начин комуникирате своята КСО политика с акционери, партньори и пр.?
Като цяло популяризираме своите инициативи чрез стандартни канали – социални мрежи, прессъобщения. Информираме служителите си чрез бюлетин, който се разпраща до всички, чрез вътрешен сайт, мейли, дигитална комуникация- екрани в офиса, на които популяризираме различни инициативи, които се случват, които подкрепяме или инициираме. Избягваме да разпространяваме информация на хартиен носител.
Какви са проблемите, които срещате? Дали това, че сте изцяло българска компания, предопределя да се сблъсквате с някакви по-сериозни проблеми при изграждането и реализирането на КСО стратегията ви и за приемането от страна на потребителите и клиентите ви?
Като представител на екипа , който изгражда КСО стратегията и участва активно в реализирането й, смятам, че най-голямото предизвикателство са идеите. Много от нещата просто ни хрумват, вярваме, че ще станат и опитваме. Имаме и инициативи, които са с продължителност във времето и са се наложили. Комуникираме идеите със служителите и се опитваме да намерим тези идеи, които ще увлекат повече хора. Организационно е необходимо търпение. Друга трудност няма.
Потребителите и клиентите ви как реагират? Липсва ли разбиране от страна на обществото?
Имаме съвместна любима инициатива – „Чадър назаем“ . Инвестираме в закупуването на чадъри, които се поставят в Интерпред, на паркинга на метрото и когато завали, можеш да си вземеш чадър, като условието е да го върнеш – „Вземи. Ползвай и Върни!“. В случая инвестираме освен пари и доверие. При проведена анкета по темата с чадърите, данните бяха много любопитни. Те показаха от една страна удобство и практичност, директна полза, от друга – леко недоверие: „За какво са тези чадъри?… Хората няма ли да ги откраднат?… Ще се счупят…“
Така, че проблемът при комуникирането на някоя инициатива е, че хората понякога са скептични към оптимизма или доброто дело изглежда подозрително. Ние обаче не се даваме! Може да звучи наивно, обаче се учим да възпитаваме доверие, буден дух и нещата стават – крачка по крачка, капка по капка. Вярваме в това и това е част от духа на компанията ни.
Измервате ли по някакъв начин ефективността и какви са резултатите на КСО практиките?
Измерваме резултата от всички по-големи събития, в които сме се включили. Това се осъществява чрез форми за обратна връзка, отзвук в социалните мрежи… Вътре в екипа винаги анализираме всяко едно събитие, какво можем да направим по-добре. Така че винаги обсъждаме всяка една инициатива помежду си, а след като се случи, я обсъждаме и с хората, които са се включили.
А как оценявате лоялността на служителите към компанията?
В края на годината имаме 360 градусова обратна връзка, която е наистина много искрена – всеки пише оценка на своя пряк ръководител, колега и подчинен. Тази обратна връзка се изчита много стриктно и на ежегодна среща се прави анализ, сравняват се резултатите през годините. Отчита се къде трябва да се подобрим, като много голямо внимание се обръща на критиката. Благодарение на нея всяка година се подобряваме.
Как сте успели да изградите тази корпоративна култура? От ръководството ли идва и в един момент се е превърнала в традиция или от служителите?
Исторически е трудно да се каже кое е първоизточникът. Но много осезаемо могат да се видят две неща. Колегите и ръководството придават и СЪЗДАВАТ атмосферата в компанията. Ако погледнете отстрани, за всяка компания може да бъде определено какъв дух и енергия носи. И това зависи от ръководителите. Споделяли са ми странични наблюдатели, че Мусала Софт компания носи чувство на уют и топлина – нещо, което е повече определение на дом, отколкото на компания. Ето за това допринасят „жителите“ на този дом, колегите. Както ръководството разпределя енергията си към служителите, така и те предават своята. И затова, когато нов колега става част от Мусала Софт едно от основните неща е да разберем дали има блясък в очите. Защото браншът е такъв – обучението е дългосрочен процес, а не даденост. Но ако един човек няма блясък в очите и хъс за развитие, това няма как да го изградим.
Интервюто подготви Десислава Тодорова, Главен редактор на CSR Bulgaria