Защо Корпоративната социална отговорност е инвестиция?
Корпоративната социална отговорност(КСО) е част от бизнеса. Тя дори е начинът, по-който правим бизнес – с отговорност за всички заинтересовани лица – за нашите акционери, за нашите служители, доставчици, потребителите, жителите на общността, в която извършваме дейността си и пр. КСО е концепция, която компаниите доброволно внедряват в своите бизнес стратегии, така че да покажат своята дългосрочна ангажираност към устойчивото развитие на своя бизнес, обществото и околната среда. Те поемат ангажименти, надхвърлящи законовите изисквания, стремейки се да подобрят стандартите за качество, за социално развитие, опазване на околната среда и разбира се, стандарта на живот на своите служители.
Какво, обаче, мотивира компаниите да обърнат внимание на „социалното”, на „отговорността”, да увеличат ангажиментите си, а както изглежда на пръв поглед – да увеличат и разходите си? Фокусът на компаниите не е ли само и единствено печалбата и намаляването на разходите?
От една страна мотивацията за това е зараждащата се нова конкурентна среда – изискванията на потребителите, натискът от страна на неправителствени организации, и конкурентите, които вече са започнали да осъществяват КСО дейности. Но това е външната, според някои „негативната” мотивация за компаниите. От друга страна е вътрешното им желание за устойчив растеж, добър имидж в обществото и естествено маркетинговият аспект от внедряването на корпоративната социална отговорност в стратегията на компанията. Именно в този втори аспект се крие разбирането на КСО като инвестиция, и то устойчива и дългосрочна.
В днешно време е изключително важно да сме конкурентоспособни и да правим правилните инвестиции. Какво точно означава да инвестираме, чрез корпоративната социална отговорност и къде точно инвестираме – в обществото, в служителите си или в развитието на компанията си? И следователно за кого са ползите?
За да имат икономически смисъл нашите дейности по КСО и за да реализират своя максимален синергитичен ефект, те трябва да идват от сърцето на бизнеса – да бъдат втъкани в корпоративната мисия, култура и климат на организацията. Тенденциите са именно такива – от откъслечни дейности, които не могат да се индентифицират по нищо с дадената компания и нямат почти никакъв маркетингов ефект, освен вдигане на шум около даденото събитие, компаниите все повече се ориентират към стратегическия подход по отношение на решенията за дейности по корпоративната социална отговорност. Това означава КСО дейностите ни да са съобразени с нашите бизнес цели, да са припознати като полезни от служителите ни, да имат връзка с продуктите и/или услугите, които компанията предлага.
Следвайки тези основни изисквания, съвсем логично идват и ползите, които са и за обществото и за служителите и други заинтересовани лица, и за компанията и нейното развитие, имидж в обществото и репутацията й сред акционери, инвеститори и конкуренти.
Какви са конкретните ползи:
- По-отговорни и мотивирани служители, които се идентифицират с компанията, с добрите дела, които тя прави за обществото и се гордеят с това
- По-лоялни клиенти, които купуват продуктите, които са направени по-екологично, или подкрепят някаква кауза, към която и те са съпричастни
- По-добри доставчици и партньори, с които сте сключили дългосрочни win-win договори, отговарят на изискванията ви за качество и екологосъобразност
- По-голяма публичност и то в положителните новини, а не в черната хроника
- По-конкурентни продукти/услуги, задоволяващи по-високите изисквания на днешните потребители
- Намаляване на разходите в следствие на оптимизирането и екологизирането на процесите на производство, мотивацията и ефективността на служителите, по-голямата им отдаденост към фирмата и културата й и по-малкото им отсъствия от работния процес
- Доверие в компанията от страна на обществото, защото тя е доказала, че мисли за своите потребители и им предлага качество на конкурентни цени
- По-силно позициониране на марката в съзнанието на потребителите
- По-добър корпоративен имидж и влияние
- По-лесен достъп до капитали, защото стойността на компанията се повишава
Монетата, разбира се, има и друга страна. Ползите от КСО не са пряко измерими, фирмите все още не отчитат разходите си за тази дейност, а възвръщаемостта от нея е трудно да бъде проследена и оценена. Най-вече тези ползи идват след повече усилия и стратегически насочени действия и преследване на цели.
Все пак извършването на този процес и ефектът му компенсира положените усилия и има много повече ползи и още повече примери за ефективно внедряване на КСО в корпоративната култура. В крайна сметка компаниите винаги взимат повече, отколкото са дали! За да има какво да вземеш, обаче, първо трябва да дадеш.
Автор: Десислава Тодорова, главен редактор в CSR Bulgaria
Статията е писана за специализирания бюлетин на Expat Capital “Expat Compass”