• Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
CSR - Порталът за Корпоративна Социална отговорност.
  • Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
  • Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
  • Новини
    • Избрано
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Свят
    • Интервюта
  • Добри практики
    • Образование и Наука
    • Околна среда и Екология
    • Общество
    • Маркетинг с кауза
    • Човешки капитал
    • Общ характер
    • Полезно
  • Социална отговорност
    • Дефиниции за КСО
    • Области на КСО
    • Ползи от КСО
    • Стратегия
    • Развитие на КСО
    • Проучвания
    • Измерване КСО
    • Термини
    • Цитати и сентенции
    • Полезни и КСО връзки
  • Партньори
    • Корпоративни партньори
    • Нестопански организации
    • Социално отговорни медии
    • Браншови организации
    • Образователни институции
  • За Нас
    • Нашата История
    • Дейности
    • Мисия и цели
    • Членство
    • Екип
    • Проекти и кампании
Palm with a plant growng from pile of coins
Избрано
CSR News 30.05.2012

Защо Корпоративната социална отговорност е инвестиция?

Корпоративната социална отговорност(КСО) е част от бизнеса. Тя дори е начинът, по-който правим бизнес – с отговорност за всички заинтересовани лица  – за нашите акционери, за нашите служители, доставчици, потребителите, жителите на общността, в която извършваме дейността си и пр. КСО е концепция, която компаниите доброволно внедряват в своите бизнес стратегии, така че да покажат своята дългосрочна ангажираност към устойчивото развитие на своя бизнес, обществото и околната среда. Те поемат ангажименти, надхвърлящи законовите изисквания, стремейки се да подобрят стандартите за качество, за социално развитие, опазване на околната среда и разбира се, стандарта на живот на своите служители.

Какво, обаче, мотивира компаниите да обърнат внимание на „социалното”, на „отговорността”, да увеличат ангажиментите си, а както изглежда на пръв поглед – да увеличат и разходите си? Фокусът на компаниите не е ли само и единствено печалбата и намаляването на разходите? 

От една страна мотивацията за това е зараждащата се нова конкурентна среда – изискванията на потребителите, натискът от страна на неправителствени организации, и конкурентите, които вече са започнали да осъществяват КСО дейности. Но това е външната, според някои „негативната” мотивация за компаниите. От друга страна е вътрешното им желание за устойчив растеж, добър имидж в обществото и естествено маркетинговият аспект от внедряването на корпоративната социална отговорност в стратегията на компанията. Именно в този втори аспект се крие разбирането на КСО като инвестиция, и то устойчива и дългосрочна. 

В днешно време е изключително важно да сме конкурентоспособни и да правим правилните инвестиции. Какво точно означава да инвестираме, чрез корпоративната социална отговорност и къде точно инвестираме – в обществото, в служителите си или в развитието на компанията си? И следователно за кого са ползите?

За да имат икономически смисъл нашите дейности по КСО и за да реализират своя максимален синергитичен ефект, те трябва да идват от сърцето на бизнеса – да бъдат втъкани в корпоративната мисия, култура и климат на организацията. Тенденциите са именно такива – от откъслечни дейности, които не могат да се индентифицират по нищо с дадената компания и нямат почти никакъв маркетингов ефект, освен вдигане на шум около даденото събитие, компаниите все повече се ориентират към стратегическия подход по отношение на решенията за дейности по корпоративната социална отговорност. Това означава КСО дейностите ни да са съобразени с нашите бизнес цели, да са припознати като полезни от служителите ни, да имат връзка с продуктите и/или услугите, които компанията предлага. 

Следвайки тези основни изисквания, съвсем логично идват и ползите, които са и за обществото и за служителите и други заинтересовани лица, и за компанията и нейното развитие, имидж в обществото и репутацията й сред акционери, инвеститори и конкуренти. 

Какви са конкретните ползи:

 

 

  • По-отговорни и мотивирани служители, които се идентифицират с компанията, с добрите дела, които тя прави за обществото и се гордеят с това
  • По-лоялни клиенти, които купуват продуктите, които са направени по-екологично, или подкрепят някаква кауза, към която и те са съпричастни
  • По-добри доставчици и партньори, с които сте сключили дългосрочни win-win договори, отговарят на изискванията ви за качество и екологосъобразност
  • По-голяма публичност и то в положителните новини, а не в черната хроника
  • По-конкурентни продукти/услуги, задоволяващи по-високите изисквания на днешните потребители
  • Намаляване на разходите в следствие на оптимизирането и екологизирането на процесите на производство, мотивацията и ефективността на служителите, по-голямата им отдаденост към фирмата и културата й и по-малкото им отсъствия от работния процес
  • Доверие в компанията от страна на обществото, защото тя е доказала, че мисли за своите потребители и им предлага качество на конкурентни цени
  • По-силно позициониране на марката в съзнанието на потребителите
  • По-добър корпоративен имидж и влияние
  • По-лесен достъп до капитали, защото стойността на компанията се повишава

 

Монетата, разбира се, има и друга страна. Ползите от КСО не са пряко измерими, фирмите все още не отчитат разходите си за тази дейност, а възвръщаемостта от нея е трудно да бъде проследена и оценена. Най-вече тези ползи идват след повече усилия и стратегически насочени действия и преследване на цели. 

Все пак извършването на този процес и ефектът му компенсира положените усилия и има много повече ползи и още повече примери за ефективно внедряване на КСО в корпоративната култура. В крайна сметка компаниите винаги взимат повече, отколкото са дали! За да има какво да вземеш, обаче, първо трябва да дадеш. 

Автор: Десислава Тодорова, главен редактор в CSR Bulgaria

Статията е писана за специализирания бюлетин на Expat Capital “Expat Compass”

 

 

0
31 май: Каква e ролята на социалнo отговорните кампании за бизнеса?30.05.2012
7 юни: България и РИО+2031.05.20127 юни: България и РИО+20

Подобни публикации

Избрано

Макс Европа с две инициативи в Европейска седмица за намаляване на отпадъците

Max Europe 20.11.2013
Избрано

Стартира първата българска бизнес мрежа за развитие на Корпоративната социална отговорност – CSR Bulgaria (КСО България)

CSR News 30.08.2010
Избрано

Кариера с(рещу) Kауза. Кое избираш?

CSR News 19.11.2017
Избрано

Професионална фотографска подкрепа на иновативни проекти в обществена полза

CSR News 14.01.2015
Последни стаии
  • Филип Морис България отново е най-добър работодател в страната
    Филип Морис България отново е най-добър работодател в страната
  • Близо 2.5 млн. лева дарения събра до момента “Българската Коледа”
    Близо 2.5 млн. лева дарения събра до момента “Българската Коледа”
  • 4700 ученици и студенти зададоха над 500 въпроса в петото издание на програмата #YouthEmpowered
    4700 ученици и студенти зададоха над 500 въпроса в петото издание на програмата #YouthEmpowered
  • „Чудната градина“ – мястото, където трудът и подкрепата раждат богата реколта
    „Чудната градина“ – мястото, където трудът и подкрепата раждат богата реколта
  • Нов Комплекс за ранно детско развитие в София ще помага на над 1000 деца и семейства годишно
    Нов Комплекс за ранно детско развитие в София ще помага на над 1000 деца и семейства годишно

CSR България

CSR Bulgaria е първата българска специализирана мрежа за корпоративна социална отговорност (КСО), която изгражда трайна връзка между нуждите и ресурсите на обществото и бизнеса.

Общи условия

Поверителност

Полезни връзки

FAQ

Контакти

2022 © CSR Bulgaria. Всички права запазени.