Корпоративната социална отговорност е концепция, чрез която компаниите интегрират социалните ангажименти и загрижеността за околната среда в своите бизнес операции и във взаимоотношенията с партньорите си на доброволни начала. Най-общо, социалната отговорност обхваща ангажиментите на бизнеса към обществото, разширяването на техния кръг извън икономическите функции и включването на социални дейности като необходимоприсъщи.
Социалната отговорност на бизнеса е многопластова. На първо ниво, спазването на принципите на корпоративната социална отговорност предполага спазването на следните задължения: навременно плащане на данъците, работните заплати, разкриване на нови работни места. На второ ниво КСО предполага осигуряването на адекватни условия за работа и живот на работниците, чрез повишаване на квалификацията им, профилактично лечение, строителство на жилища, развитие на социалната сфера. Висшето, трето, ниво на отговорността е извършването на благотворителни дейности, в т.ч. подобряване на местната инфраструктура.
По-конкретно Корпоративната социална отговорност може да бъде насочена в следните области:
Общество
• облагородяване на градската среда
• PR дейности със социален ефект
• доброволен труд
• подпомагане и социална интеграция на сираци, деца и възрастни хора в домове
• опазване на културно-историческото наследство
• качество и безопасност на продуктите
• дарения
• спонсорства
Околна среда
• контрол върху замърсяването
• възстановяване или опазване на околната среда
• съхраняване на природните ресурси
• рециклиране
• разходи за енергийна ефективност и намаляване замърсяването на околната среда
• управление на въздействието на околната среда и природните ресурси
Човешки капитал и условия на труд
• развитие на здравословни и безопасни условия на труд
• обучение и развитие на персонала
• подпомагане развитието на кариерата
• доброволчески програми за служители
• програми за обективно и справедливо заплащане
• удовлетвореност и ангажираност на служителите
Знание и образование
• стипендии за подпомагане на хора в неравностойно положение
• предоставяне на инструменти, материали за часовете по практика в училище
• осигуряване на платени стажове
• насърчаване на младите интелигентни хора
Маркетинг, свързан с кауза
• продуктови дарения