Училище с нулеви въглеродни емисии
“И в един момент, преди да изядеш банан, който е пропътувал хиляда километра, се сещаш и си казваш: Чакай малко, аз така вредя на околната среда!” “Вече не си купуваш банани от толкова много километри, а взимаш нещо, което е местно производство и подходящо за сезона, например ябълка”, допълва Виктория. С тази логика да успели донякъде да променят мисленето и на своите съученици. А на родителите си? Стелиян е честен в отговора си: “Ако нямат изградени навици досега, малко трудно ще бъдат променени.”. Тримата са убедени: важни са личните усилия и личният пример, те убеждават най-много, а не приказките.
Мария Магдалена, Виктория и Стелиян показаха наскоро проекта си в Литомерице, Чехия, на международно състезание “Нека направим училището си CO2OL”: с играта на буквите се комбинира куул (готино) училище = училище с нулеви въглеродни емисии. Проектът им е започнал миналата есен с анкети с производители и с техните баби и дядовци какво ядем, какво се е яло преди и каква храна е полезна. Очевидният извод, че местната и екохраната е по-полезна за здравето и щади природата е допълнен със… собствена градинка. Децата започнат да обработват своя градина на парче земя, предоставено от една техните преподавателки. Гледат там боб, моркови, лук, домати, ягоди… С тях после започват да снабдяват училищата лавка. Брошура, която са превели и на английски, показва пътя на храната. Направили са и цяла информационна система по въпроса, в която освен информация и изводи има и рецепти, събрани от самите тях за възможно най-екологични ястия. Планират да не спират дотук: искат да превърнат информационната си система за предимствата на местната храна да се превърне в сайт с информация за храната, с рецепти и препоръки.
Състезанието през юли в Литомерице, в което участваха добричките ученици, е част от международния образователен проект “Въглеродни детективи Европа” (2009-2012), в който участват десет държави – България, Великобритания, Ирландия, Австрия, Германия, Унгария, Румъния, Чехия, Словакия и Литва.
Победители са проектите на децата от Румъния и Австрия. Добричките ученици не изглеждат много разочаровани. Важно е участието и изводът, че “когато човек иска, може”. Извода са направили от проекта на децата от румънското градче Паланка, които със собствени усилия са направили слънчев колектор. Работили са пет седмици по три часа на ден. “И се оказва, че когато човек иска, може. И не е важно колко си богат и колко е богата страната ти. Важно е какво желание имаш”, казва Виктория.
Всъщност добричките ученици са победители в националното състезание за българско училище с нулеви въглеродни емисии. Победители са обаче общо 377 ученици от 17 училища в десет населени места в България, които участваха в тазгодишното издание на състезанието. В рамките на проекта децата са направили 458 приложения – 176 постера, анкети, презентации, клипове, както и 282 снимки, с които показват наученото.
Състезанието за CO2OL училище продължава и догодина. Мисията за българско училище без вредни емисии е възможнa.